Essäanalys

Essäanalys

Den röda tråden under Anns essä är offret för ett brott, under rättprocessen. Det är generellt ett viktigt ämne hon tar upp då det idag är väldigt aktuellt. Hon håller sig till ämnet genom att hela tiden knyta tillbaka till offret. Hon väljer att köra på ett ganska tryggt spår tycker jag och inte sväva iväg med tankarna för mycket. En essä ska vara knuten till fakta och källor och hon knyter in detta på ett väldigt snyggt och smidigt sätt. Det man läser är hela tiden trovärdigt då man vet att andra källor tycker likadant.

 

Språket i hennes essä är, till min stora förtjusning, inte lika formellt som jag sett i andra essäer. Det är klart att den inte är skriven som en vanlig skönlitterär text, man märker det formella i den trots att hon inte upprepar ord som man behöver slå upp för att förstå betydelsen av.

 

Hon delar upp sin essä mycket bra i olika delar, när hon går in på något nytt är det mycket tydligt och när hon sedan knyter tillbaka till sin frågeställning så är detta också uppenbart.

 

 

De tre saker jag ska ta med mig när jag skriver min egen essä är att inte stressa upp mig för mycket över språket. Det är inte nödvändigt att sitta på synonymer.se för att tvinga fram en formellt och korrekt svenska. Den kan vara enligt denna stil även utan att använda de svåraste orden. Jag ska också försöka att hitta fler källor än vad jag hittills gjort då jag inte har så mycket stöd i mina påståenden och fakta. Sedan ska jag se till att aldrig tappa den röda tråden då detta känns som nästan det viktigaste i hela uppgiften.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0