uppgift 2

Varför tror du att Bahar har växt upp till att bli så defensive?


Detta kan ha med mycket att göra, så som personlighet och samhällets uppbyggnad. Man märker under bokens gång att Bahar är en mycket envis person så hennes defensiva beteende kan bero på en stolthet hon har. Att alltid stå upp för sig själv istället för att kanske kompromissa i diskussioner kan vara viktigt för någon som känner sig underlägsen och kanske är det precis det hon gör.

 

Bahar har hon växt upp i ett främmande land och helt fått anpassa sig efter nya normer och kullturer och tyvärr före kommer det rasism i vårt land och detta har inte undgått Bahar. Kanske är hennes beteende ett sätt att skydda synen på sig själv och kanske ett försök att smälta in bättre. Många i vårt samhälle väljer att stöta bort invandrare. Hade det varit jag hade jag känt ett behov av att skydda mig hela tiden för att överleva samhällets orättvisor och ta mig framåt utan större psykiska skador. Kanske är det så för de flesta invandrare, de kommer från ett land där man måste skydda sig från att bli skadad fysiskt men istället kommer de hit och blir skadade psykiskt av vårt samhälle.

 

Jag önskar verkligen det inte var såhär.

 

Varför tror du Bahar ljög vid middagen hos Markus när hon sa att hon ville bli en advokat?

 

För att vara en så stark tjej med så mycket åsikter och som verkligen står upp för sig självgör det mig förvånad att hon ljög för Markus morfar. Kanske finns det under den hårda ytan en sårbar tjej som vill leva upp till omgivningens förväntningar och faktiskt smälta in, men också imponera på föräldrarna. Detta är ett tydligt tecken på att hon verkligen gillar Markus för hon visar att hon försöker. Folk kanske tycker att det är tillgjort och dåligt att hon inte kan vara sig själv, men jag tycker att detta är något fint. Jag tror det kan ha varit bra för Bahar att inse att hon faktiskt gillar Markus så mycket att hon är beredd att ljuga för honom och faktiskt ligga lågt med sin stolthet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0